lørdag 23. mai 2009

Evaluering

Foto

Når vi startet med faget i høst hadde jeg ikke velldig mange forventninger. Skoleåret før  hadde jeg sett hva de som hadde faget hadde gjort, og synest ikke det såg så vanskelig ut. Jeg tok grundig feil, det ligger veldig mye bak det å ta ett godt bilde. En god komposisjon, rett kamera innstillinger og viktigst av alt, et bra motiv. I dette faget har jeg lært å se etter hva som kan bli et bra motiv, hvordan jeg skall stille inn kameraet for å få et bra bilde, og ulike metoder for å redigere bilder for å enten forbedre eller gjøre bildene mer spennende. Jeg merket at det å ta bilder ikke var så veldig ulikt det Brit Iren har lært meg å resten av klassen i to år tidligere, å tegne. Srålinjer, komposisjon osv. Jeg lærte hvordan man skal bruke speilreflekskamera, dette var veldig kjekt. Jeg fikk et speilreflekskamera til jul, og synest det har vært kjekt å kunne bruke kameraet "rett". Etter ett år med undervisning i foto har jeg fått bedre forståelse for prosessen, og jeg synest det har vært både lærerikt og kjekt. 

Trykk

Trykk var noe jeg var veldig spent på. Fra før hadde jeg marginal kunnskap om linotrykk. Vi startet med potettrykk, dette er noe jeg har erfaring med fra både barnehage og barneskole. Dette var en grei inføring i trykkfaget med tanke på at det hale var mer gjennomtenkt en det var når jeg var 7år. Etter dette var det sjablong, linotrykk og koldnål. Sjablong og koldnål var helt nytt for meg. Begge deler var veldig utfordrende. En hel t-skjorte ble ofret for å eksprimentere med sjablongen, og det ble til slutt vellykket. Den største utfordringen var koldnål. Jeg har lært mye nytt i trykk faget og funnet nye måter å være kreativ på.

Blogging

Blogging var helt nytt for meg, og som en person som hørrer hjemme i steinalderen og ikke er så veldig glad i data, har denne ordningen vært utrolig bra. Etter å ha fått en introduksjon i hvordan funksjonene fungerer og sett på noen andre blogger, ble jeg mer og mer positiv. Det har vært veldig hjelpende å ha en "fellesblogg" der vi fikk oppgavene og fikk se eksempler på hvordan oppgaven kan løses, og lenker til alle i klassen sine blogger, slik at vi kan se andre sine tolkninger av de ulike oppgavene.

Arbeidsmetoder

Det har vært mange ulike arbeidsmetoder. I trykk fikk vi fremvisniger av ulike eksempler på hvordan oppgaven kunne løses og søkte litt på internet selv for å finne andre eksempler. I foto gikk vi sammen i grupper når vi skulle lære nye funksjoner og fikk veildning av Brit Iren.Vi arbeidet for det meste individuelt, men snakket hele tiden med hverandre om hvilke bilder som kunne brukes og hvilke skisser som kunne brukes.

Ingen kommentarer: