mandag 11. mai 2009

Koldnål

I denne oppgaven skulle vi lage rom i ett motiv med koldnål. Jeg bestemte meg for å gjøre dette i med ett ansikt. Her fikk jeg frem rom med skyggene i ansiktet, ved å bruke graderinger. 

Selve prosessen går ut på å skrape frem motivet i en sinkplate ved hjelp av en raderingsnål. Det var veldig vanskelig å vite hvor hardt jeg skulle skrape, og jeg måtte finpusse litt. For å få frem motivet, ruller  vi sverte over sinkplaten slik at den legger seg i ripene, etterpå drar vi bort det overflødige og tar det så gjenom en dyptrykkpresse slik at sverten  blir hentet opp på arket som helst bør være fuktig slik at sverten lettere hentes opp.

Dette har vært en kjekk oppgave, men veldig krevende og velig ulik mange av de andre oppgavene vi har gjort. Jeg har lært mye om hvor krevende trykkeprosessen er og en  ny måte å trykke på. 

En kunstner som bruker koldnål, som jeg synest er veldig god er den franske kunsteren Pierre Renoir. For å se noe av arbeidet hans kan du trykke her.

Ingen kommentarer: